machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Ett projekt?

I MacGregor 26X finns en liten men naggande god köksbänk...
Gär finns bara grunda hyllor, bottenlösa underskåp och inga överskåp. Den svarta designen tycker jag är snygg, men i övrigt kommer mest kaos att skapas i dessa bottenlösa underskåp - tro mig, vi har haft denna typ av skåp även i förra båten - och frågan är hur många bestick som numera ligger i kölsvinet på vår f.d. båt?????
 
Något väldigt många MacGregor-ägare gör, och något som även min man (=navigatören) pratat om är att modifiera köket i båten. Googla på MacGregor 26x och galley (kabyss eller skeppskök på engelska) skall du se att du blir överöst av diverse modifierade köklösningar.
Här kommer några (klicka på bilderna för att komma till orginalbilderna/orginalartiklarna om modifieringen):
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Även den förra ägaren till Mach One har modifierat en aning...
 
...men som sagt, man är aldrig nöjd.
 
För det första vill vi byta till en vettigare spis. Vi gillar inte de små gasolspisarna som gör det svårt att hålla rent runtomkring. Det går inte heller att använda ytan under som arbetsbänk då spisarna är fastskruvade i skivan.
 
Men mest av allt önskar vi göra lådor så att kastruller, bestick osv stannar där de skall under färd. Detta är egentligen ett projekt som inte är prioriterat under första året vi har båten, men i går när jag var med tjejern (våra döttrar) på IKEA sprang jag förbi utragbara lådor att montera i köksskåp och eftersom de just nu byter färg från grått till vitt i sina köksinredningar så såldes dessa med 75% rabatt. Så några fick följa med mig hem. Jag vet inte om de kommer passa utan modifiering, men förhoppningsvis kommer dessa i sinom tid hjälpa oss att bygga det kök vi önskar:
 
Men som sagt...inte det mest prioriterade projektet, utan ett projekt för framtiden!!!!!!!
 
 
Taggar: Galley, Kabyss, MacGregor 26X;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: