machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Min första båt - en grön Pioner

"Tänk dig en plastbåt som behöver minimalt med underhåll, som tål mycket och som inte minst verkligen kan användas; köras upp på en strand, eller in i bryggan också om det skulle ske... Tänk dig också att båten håller - länge! Ett enkelt båtliv? Ja, detta är Pioner." så står det på Pioners hemsida. Och kanske är det så?
 
Fyra år gammal - sommaren 1978 blev jag båtägare. Pappa och jag hade lagt till vid Karlslunds marina och väntade på mamma som skulle komma med bussen från jobbet. Man hade just fått in ett parti gröna pioner-jollar, jag minns hur de låg staplade på varandra. Jag minns också att jag sa att en sådan vill jag ha. Och jag minns att pappa sa att vi skulle prata med mamma.
 
Nästa minne jag har är att försäljaren tar fram en svart spritpenna och skriver LILLAN med stora blockbokstäver på den gråa akterspegeln - och jag var nu ägare till min alldeles första båt! Så någon gång däremellan måste mina föräldrar ha kommit fram till att en jolle skulle köpas, det skulle vara en pioner och jollen skulle formellt vara min.
 
Foto lånat från nätet - rätt båt fel färg.
 
Jag var fyra år gammal och dealen för att få båten var att jag inte fick ro den själv förrän jag kunde simma 5 meter. Gissa vem som lärde sig simma snabbt! Båten hade kostat 850 kr om jag inte minns fel och än idag finns båten i vår ägo. Tyvärr är hon inte längre osänkbar då innerdurken spruckit. I övrigt har vi endast behövt byta åror och årtullar...så nästan problemfritt ägande i 35 år. Eftersom hon är skör i plasten kräver hon numera ett mycket försiktigt handlag så man får vara lite försiktig när man drar upp henne på klippor och lägger till.
 
Men oj vilken härlig båt det var att ha som barn. Vilket även Pioner verkar tycka då de på sin hemsida skriver följande; "Pioner 8 Mini [modellen som motsvarar min båt] Barnens första båt" Som jag rodde med henne, från ö till ö. Periodvis hade jag en liten blyplätt i förtampen och kunde då ankra vid behov. Jag rodde med mamma till och från vårt badställe, min föräldrar lade ut nät med båten och ibland fick hon agera släpjolle. Men som sagt mest av allt var hon en badbåt! Nu är det mina barns tur att lära sig ro, och gissa vilken båt de använder? 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: