machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Projekt ventilation...

När vi var inne i Mach One första gången kände vi en svag doft av mögel. Men då vi tidigare renoverat en mögelskadad husvagn och ett mögelskadat hus så kunde vi konstatera att en plastren båt med mögeldoft knappast kan vara samma problem som en fuktskadad husvagn! Och MacGregorn är just en plastren båt. Därför vågade vi oss också på bytet. I MachGregorn finns inga textilmattor/nålfiltsmattor på fribordsväggarna, inga paneler i taket, inga träskåp. Utan nästan enbart plast och löstagbara textilier i form av kuddar och golvmattor.
 
 
Projekt sanering:
Så så fort Mach One kom på vår mark slet vi ut allt ur båten och sedan började vi vädra. Dock har vi ett problem och det är att alla luckor till stuvfacken är gjorda av trä(plywood) och alla är mer eller mindre mögelangripna. Vi tog ut alla luckor och spolade av dem med högtryckstvätten och nu får de äran att varanför båten hela vintern. Till våren får vi se vilka som kan räddas av skurborste, klorin och ättika...resten får vi såga upp nya. Samma gäller båten som nu vädrats ut, behandlats med ozon och nu stängts till för vintern. Till våren blir det ättika och klorin i varenda skrymsle och vrå. Nu undrar ni säkert varför vi inte gjorde detta i höst, men då vi saknar tillgång till rinnande vatten och varmt vatten under vinterhalvåret var detta tyvärr inget allternativ.
Projekt ventilering:
Som jag skrivit tidigare är dålig ventilation en brist i MacGregorbåtarna. Det är också en återkommande förbättring som MacGregorägare världen över gjort på sinda båtar. Eftersom dålig ventilation + fukt från havet = mögel...en mycket enkel kombination! Fukten från havet är svår att utesluta så finns det egentligen bara ett sätt att få bort det, att ventilera! Vår båt har bara en enda ventil till ca 18 kubikmeter innerutrymmen. Dessutom är det en solcellsdriven ventilator som lägger av när batteriet är urladdat. Så tanken är att montera dit en klassisk Roca-ventil på fördäcksluckan:
I dörren ner till cabinen planerar vi också att sätta en ventil, men det blir först när vi beslutat hur den nya dörren skall se ut...och en ny döärr ingår inte riktigt i vinterns projekt utan tillhör snarare projekt sommaren 2014.
 
Men, till "pizzabädden" (den stora sängplatsen i aktern på båten under sittbrunnen) vill vi också skapa både mer ljus och ventilation och därför funderar vi på att montera in små vädringbara fönster. På så sätt skulle ljus från sittbrunnen komma ner till pizzabädden och möjlighet att öka ventilationen skapas.
 
Egentligen finns det en massa fina ekvationer för luftströmmar i en båt, men på det hela borde grundregeln...ökad ventilation = minskad risk för mögel. Vi kör i alla fall på den devisen!!!!
 
Under dynorna och mattor måste vi också skapa ventilation då dessa fram till i höstas låg direkt mot plastddurken. Och när kyla från havet via skrovet möter värmen i kaminen skapas kondens som i sin tur resulterar i mögel på undersidan av mattor, kuddar och dynor. Enklaste lösningen på detta har jag förstått är att köpa s.k. balkongräs med plastpluttar under, på så sätt skapas en ca 1 cm hög luftspalt under ett isolerande mögelbeständigt material. Så där har vi ännu en investering X löpmeter balkonggräs :)
 
Dessutom skall vi i plywoodluckorna till alla stuvfack göra ventileringshål, på så sätt tillåts kondensfukt att avdunsta.
 
Taggar: Ventilation;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: