machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Att plasta...

Förra helgen så upptäckte vi att det inte enbart är dålig ventilation som är orsaken till fukt och mögle i Mach One. Någon har någon gång seglat sönder infästningen för en skotråtta. Jag har sett skadan och tänkt att det borde läcka in, samtidigt har jag inte sett något uppenbart läckage.
Å andra sidan har jag sett ett droppläckage på en helt annan del av båten, men då trodde jag att det var kondens. Men förra fredagen när det regnade, regnade och regnade samtidigt som båten var utan presenning, såg vi sambandet....det läcker in och rinner mellan inner- och ytterskrovet till punkten med droppläckage. Så nu gäller det att laga skadan fortare än kvickt. Och som med allt annat när det gäller båtar så har navigatören aldrig plastat och jag har inte plastat sedan jag var barn. Men tack och lov finns det hjälp att få på nätet exempelvis här (pdf-fil)
Glasfibermatta, polyester med mera är nu införskaffat...snart skall vi ta oss ann skadan!
 
Dock känns det längre och längre från sjösättning när antalet projekt ständigt växer. Hur i hela friden skall vi lyckas sjösätta före midsommar???? För det tillhör ju båtheder att sjösätta före midsommar - visst gör det!? Och nog hade båten varit i om vi hade haft en båtplats med landström...men se de har vi inte...och även om vi har batteridriven borrmaskin och skruvdragare är varken slipmskiner eller sticksågar batteridrivna, tyvärr :( Så alla projekt som kräver elektriska verktyg måste göras före sjösättning...
Taggar: Förbättring, Reparation, Tips och råd, Vårrustning;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: