machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Jag vill inte bli upprörd...

...och jag vill inte ta illa vid mig. Men ibland blir jag lite irriterad på normen som säger att det framförallt är mannen i ett par som gillar båtliv och segling. Att det är mannen som är kaptenen och mannen som äger båten. Det håller dock på att förändras, långsamt men säkert, och folk lyfter inte lika högt på ögonbrynet nu som för 10 år sedan när det är jag som lägger till i hamnen och navigatören som håller i tamparna. Eller när jag svarar på frågorna om båtens prestanda och inte navigatören. Min man (dvs navigatören) gillar båtar och båtlig. Men han är inte uppvuxen med båtar. Han är lika lite intresserad av en båts prestanda som han är av en bils prestanda...och han kan definitivt inte jämföra båtmodeller eller bilmodeller emellan. Det är inte hans intresse, men normen säger att han skall kunna göra detta. Normen säger dessutom att hans fru skall stå tyst bredvid...
 
Men som jag sa, så ändras detta sakta men säkert, därför satte jag nästan kaffet i vrångstrupen då jag i senaste nummret av Båtnytt (nr7 2014) läser följande i testet av Hanse 505; "...ÄGARHYTTEN. Generöst med både utrymme och ljus i förens stora hytt för ägaren och hans fru."
Hur kan man så rakt upp och ner vara säker på att ägaren är en han och att han lever i ett hetrosexuellt förhållande? Har en av Sveriges ledande båttidningar inte kommit längre än så????
I min värld äger man en båt tillsammans om man lever i ett förhållande (oavsett vilken typ av förhållande det är) och intresset styr vllken roll man har ombord inte det medfödda könet! Eller vad tycker ni? Är det fel med en kvinnlig kapten? Eller att man överhuvudtaget är ägare eller aktiv i ägandet och nyttjandet av en båt som kvinna? Borde inte kompetensen och intresset vara viktigare än könet i detta fallet??????
Symbol för kvinna/man/vem/vad/när/hur/eller/
 
Taggar: Besättning, Myter;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: