machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Att blogga är superroligt - speciellt när man får feed-back!

20 december förra året skrev jag om Grampus 26 och slängde ut frågan;  Någon som hört talas om Grampus 26? Och vet ni vad, jag har fått svar! Och inte från vem som helst utan från konstruktören själv!
 
I mitt inlägg om Grampus 26 ställde jag två frågor och här nedan kommer svar från Jan-Ola Allbäck själv:
Frågan är om det såldes blev någon båt alls.
"Lite kort kan jag informera att det aldrig blev någon produktion av båten i frågan. Orsakerna till detta var flera. Av de viktigaste kan räknas att båt-typen (combo mellan planande motorbåt & segelbåt) är spännande för många med få vågar satsa på det - marknaden är alltså rätt begränsad. En annan - om möjligt än mer bidragande orsak - är att Grampusen är byggd i tämligen exklusiva material. Den är handupplagd i epoxi med riktade fibrer för att uppnå lägsta möjliga vikt. Detta gör att prisbilden introducerad vid mässan var för optimistisk. Båten hade kvalat in på ett så pass mycket högre belopp i produktionsskedet att den redan begränsade marknaden hade blivit än mindre. Då ytterligare marknadsundersökning tydde på att de som var intresserade av båt-typen generellt var mer kostnadsmedvetna än prestanda fokuserade var det inte rimligt att anta att en produkt av handupplagd epoxi tillverkad Sverige kunde konkurrera med t.ex. McGregor som formsprutas i massupplaga i Mexico med allt vad detta innebär. Slutsatserna ledde till att jag inte vågade gå vidare med en tillverkningsserie och därmed lades produkten ned. Det finna alltså en Grampus 26, den lever och det är prototypen från artikeln."
 
Har någon, någonsin sett en Grampus in real life????
Ja, båten används av Jan-Ola själv och följdaktligen sysn den ute på sjön under sommaren i Jan-Olas hemtrakter. "Båten har sedan mässan modifierats lite fram och tillbaka och är just nu utrustad med en vattenjet på 120 hk som för motor ger fartresurser på runt 35 knop, men då båten aldrig var ämnad att gå så fort (35 knop är VÄLDIGT fort med en 7,5 m segelbåt)."
 
Lägger in den artikel om Grampus 26 som inspirerade mig till föregående inlägg:
 Artikeln hittades här.
 
Tack Jan-Ola för uppdateringen och jag väntar med spänning på framtida rapporter om motorkonverteringar och liknande :)
Taggar: Grampus 26;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: