machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Navigatören...

...är en av Mach Ones besättningsmedlemmar. Han är också min (kaptenens) livspartner sedan snart 19 år tillbaka (och far till sjörövaren, piraten och sjöjungfrun). Ja, jag vet åren går visst otroligt fort!
 
Navigatören är inte uppvuxen med båtar. Han hade faktiskt knappt varit ombord på en båt (om man bortser från en eller annan roddtur på en minimal insjö eller stora färjor) när vi träffades. Något han däremot hade gjort var att den enda gång han seglat så seglade han från fastlandet till Gotland. Då hade han dessutom haft nattvakten och navigerat under stjärnorna...och med den händelsen så har han en helt annan och på många vis häftigare seglingserfarenhet än vad jag har!
 
Nåja, motvillig lockade jag honom till havet, skärgården och tillsist till att bli båtägare. Då han är fysiker och matematiker i botten har det därefter fallit sig naturligt att han navigerar och jag framför båten. Han har dessutom skepparexamen och därmed all teoretisk kunskap han behöver för att kunna navigera i Stockholms skärgårds vatten.
 
Om han gillar båtliv? Om han får välja mellan båtliv och att campa väljer han camping! Måste han välja mellan camping och familjen väljer han båtliv ;)
 
 
Taggar: Besättning;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: