machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Fler hundar än män bär flytväst...

SLS (Svenska Livräddningssällskapet) gjorde 2013 en undersökning. Man räknade antalet flytvästar på människor och husdjur när de passerade i båt genom Strömma kanal och Danvikstull. Resultatet blev följande:
 
 
97% av barnen bar flytväst. Betydligt fler kvinnor än män bar flytväst, och nästan 50% av hundarna bar flytväst. I februari i år skerv jag själv om vikten av att bära flytväst och ombord på Mach One är statistiken som följer:
Barn: 100%
Kvinnor: 100%
Hundar: 100%
Män: 100%
I inlägget poängterade jag även vikten av att bada med sin flytväst och jag kan nu meddela att alla i familjen (utom jag) testat att bade och hoppa i från båten med sin egen flytväst i år. Vi har dessutom lärt vår hund att simma till aktern när han är i vattnet...på så sätt kan vi lätt lyfta upp honom i det finfina handtaget som finns på hundflytvästar.
 
 
I blogginlägget jag skrev lyfte jag även fram tre faktorer som bör påverka inköpet av flytplagg/flytväst :
1) Att den är snygg
2) Att den sitter skönt (skall gå att spänna hårt, riktigt hårt utan att göra ont). Bästa testet på om en flytväst sitter bra är att spänna åt alla snären, band och knäppen och sedan skall en kompis/förälder eller dylkit försöka lyfta en genom att greppa tag i axelbanden på västen och lyfta uppåt. Åker västen uppåt men människan står kvar på marken sitter västen på tok för löst. Västen skall endast åka aningen uppåt (och inte trycka mot hals eller dylikt om västen sitter tillräckligt bra/hårt)
3) Fuktionell (har jag rätt väst för mina behov?) 
 
Våra barn som seglar mycket lever i sina baltic jollevästar:
På sjöjungfrun har vi dessutom kompletterat denna med ett grenband (finns som extrautrustning)
 
Maken och jag kör traditionella seglarvästar. Vi känner oss själva och vet att vi skulle missa att lämna in en uppblåsbar väst på test varje år. Och hellre än att riskera att bära en väst som inte fungerar har vi en underhållsfri väst med sämre funktion. 
I båten har vi dessutom några extravästar för gäster eller som ombyte om vår egen favoritväst blivit blöt. Hur ser det ut för dig på västfronten????
 
 
Taggar: Livräddningsmateriel, Säkerhet;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: