machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Plasta båt...

...jupp, det fick vi lära oss härom veckan. Eller rättare sagt, jag har plastat båt förr...dock för typ 22-23 år sedan, men för navigatören var det nytt!
 
Men åter till historien...helgen före sjösättning...konstaterade vi att den oroade sprickan under en av skotråttorna och listen för skjutluckan nog inte bara var oroande utan även en av orsakerna till fukt och droppläckage i Mach One.
När listen var bortmonterad och gelcoaten bortskuren såg det ut såhär:
Algigt, äckligt och väldigt fuktigt. Muttern som satt på insidan av båten för att hålla fast listen åkte rakt genom skrovet när vi försökte montera bort denna. Allt detta talade för att skadan funnits längen. Men hur den uppstått var lite av en gåta. Hur kan det bli en sådan stor slitskada i glasfiber? Det måste ha varit en enorm belastning som orsakat detta! Eller? Och varför har detta inte reparerats?
Nu började vi skära, karva och slipa oss neråt till "frisk" glasfiber:
På fotot syns det dåligt, men en bit ner fann vi orsaken till problemet. I samband med laminering av båten har en luftficka bildats (detta är anledningen till varför handlaminerade båtar är av bättre kvalitet än fabrikslaminerade båtar, då handlamninering och det mänskliga ögat kan undvika sådana svagheter i skrovet) därav svaghetet. Båten har alltså inte utsatts för abnorm påfrestning utan detta är orsakat av ett 15 år gammalt fabrikationsfel. Aningen svårt att klaga hos fabriken dock...
Fickan var nästan 5 cm lång, även den karvades nu ut och slipades ner.
Därefter fixerades en skiva från insidan för att stärka upp skrovet. Glasfibermatta i lämpliga storlekar klipptes till och polyester tillsammans med härdare blandades till. Sedan byggdes den skadade biten upp igen:
Lager på lager principen användes och vi byggde upp lite mer och lite högre än original. Viktigt är att all glasfiber genomdränks med polyester. Därefter fick plastningen härda över natten. Vi täckte över med en plastpåse i fall det skulle regna. Dagen efter var det så dags att slipa för att återskapa originalformen. Först använde vi slipmaskin och grovt papper. Därefter slipade vi för hand med finare och finare papper:
Eftersom vi hade viss tidsbrist och den primära anledningen till plastningen inte var att det skulle bli snyggt utan sluta läcka valde vi att skippa gel-coaten. Istället monterade vi tillbaka skena och skotråtta och tätade skruvhålen med butylmassa och sikaflex:
Nu får båten torka ut och förhoppningsvis har vi en anledning till droppläckage mindre! 
Vi gjorde det enkelt för oss och köpte alla produkter på Biltema...
Glasfiberväv: 49 kr
Polyester: 149 kr
Härdare: 29 kr
SUMMA: 227 kr
Tidsåtgång 20 minuter + 20 minuter för plastning och slipning, ca 1 timme för bortmontage och montage av list och skotråtta.
 
 
 
 
Taggar: Förbättring, Reparation, Skötsel;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: