machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Sommarlov och seglarskola...

Räknar på det, men lyckas ändå inte komma fram till om det är tredje eller fjärde året som vi har våra barn i UKF:s seglarskola.
 
I år är det piraten och sjöjungfrun som går. Sjörövaren som nästan är tonåring har växt ifrån detta och ägnar sig åt att tonårsslappa och träna simning - och det innebär att hon har fullt upp med det senare.
 
I går (fredag) skjutsade vi så två nervösa barn till seglarskolans första dag, en 9-årig "veteran" (tredje året han går seglarskola) och en 7-årig "nybörjare" med dispens (man skall vara 8 år fyllda för att få gå seglarskola, men sjöjungfrun började segla redan förra sommaren då hon lärde sig simma 200 meter enkom för att få gå i seglarskola).
 
Sju timmar senare hämtade jag två lyckliga barn som hade haft en superrolig dag med segling och bus. Som sjöjungfrun sa:
-Först kom jag inte ihåg hur jag seglade, sedan kom jag ihåg - och då var det jätteroligt!
 
Idag är det ju ledig dag för mig, så idag kanske jag kan dröja kvar nere på klubben och ta några foton. Idag skall de öva på att kantra och sedan skall de få segla Feva med ledarna. Några barn var nämligen lite rädda för att segla själva så nu kommer de åka ut 2-3 stycken (tillsammans med en ledare) i taget och segla Feva. Det brukar vara mycket uppskattat. Sjörövaren brukade älska detta moment eftersom hon inte är en ensamseglare i hjärtat utan en utmärkt gast. Att burka ombord på en Feva var därför helt hennes grej.
Tjejen med den lila regnkappan som burkar är sjörövaren in action. Fotot lånat från UKF:s facebooksida och är taget under seglarskolan 2012.
 
Annars är det optimist som gäller för hela slanten under seglarskolan. 6 dagars konstant segling. I vår familj är det en av de bästa sommarlovsaktiviteterna som vi kan ge våra barn. Sol, vind, vatten och segling i stället för fritids eller att bara dra hemma. Dyrt, men väl investerade pengar!
 
 
Taggar: Optimistjolle;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: