machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Fjärde advent...

Önskar dig en riktigt härlig fjärde advent med Fyrmastaren KAJ HVILSOM som bogseras av BJÖRN.
 
Fotot är taget 1924 och ingår i Jan Heeds samling.
 
En fyrmastare är följdaktligen en båt med fyra master. Precis som för enmastare, tvåmastare och tremastare kan de bära sina segel på olika sätt och får då olika namn. En mycket vanlig typ var fullriggaren. 
Så här skrev jag förra veckan om fullriggaren;
"En Fullriggare är ett segelfartyg med minst tre master som bär råsegel på samtliga av dessa. Mest känd i denna kategori segelfartyg är de så kallade klipperskeppen. Råsegelriggen är effektiv i medvind (läns) och halv medvind (slör)... En råseglare kan inte gå lika högt i vind som en skonare och avdriften på kryss är större, men å andra sidare lämpade denna typ extra väl för att korsa atlanten och oceaner då man valde att färdväg för att ha havsströmmar och vinden med sig. Före ångfartygens tid var de flesta större fartyg fullriggare. Anledningen till att man valde att ha många råsegel istället för ett fåtal var för att inga segel skulle vara ohanterligt stora ens på mycket stora fartyg."
På en fyrmastad fullriggare har masterna följande benäning från för till akter; fockmast, stormast, kryssmast och  jiggermast.
 
Men även skonerten kan ha fyra master och om skonterten skrev jag förra veckan; 
"En skonert eller en skonare som fartygstypen även kallas, är ett i huvudsak snedsegelriggat fartyg med två eller fler master, med stormasten som andra mast. Fartyget läpar sig framförallt för bidevind och kryss. Den ursprungliga skonerten var ett mindre tvåmastat fartyg med gaffelsegel på båda masterna, försegel och eventuellt gaffeltoppsegel, men samma princip gäller för de tremastade, dvs att de två bakersta masterna (ibland alla tre masterna) är föresedda med gaffelsegel därav blir fartyget till skkillnad från barken och fullriggaren lättare att hantera för en liten besättning och seglar bättre på kryss och bidevind."
 
Samma gäller mellantinget bark, som även det kan ha fyra master; 
"En bark är ett tre- eller flermastat fartyg vars akter mast (mesanmasten) är gaffelriggad och resten av masterna råriggade. Barken skulle därmed kunna sägas vara ett mellanting mellan skonaren och fullriggaren."
 
Helt enkelt kan konstateras att enda skillnaden på tremastare och fyrmastare är antalet master och inte hur seglen bärs, detta bestäms istället av typen då fullriggare för de riktigt stora skeppen var vanligast.
 
 
Här finns inlägg om enmastare (1:a avdvent), tvåmastare (2:a advent) och tremastare (3:dje advent).
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: