machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Tredje advent...

Önskar dig en riktigt härlig tredje advent med fotot av en okänd tremastare.
 
 
Vet du kanske vilken båt det rör sig om kontakta skeppsfotodatabasen. Visst ser det ut att vara en så kallad Bark?
 
Rent generellt har en tremastare så som namnet säger, tre master. Det fanns ett flertal olika typer av båtar med tre master. Enligt Roslagens sjöfartsmuséeum var tremastarna de riktigt stora fartygen (till sklllnad från enmastare och tvåmastare) och användes för långseglingar såsom jordenruntseglatser. Dessa stora fartyg gav kapitalinflöde till Roslagsborna från andra länder men medförde de kontakt med den stora världen i form av intryck från främmande länder och kulturer.
 
 
En skonert eller en skonare som fartygstypen även kallas, är ett i huvudsak snedsegelriggat fartyg med två eller fler master, med stormasten som andra mast. Fartyget läpar sig framförallt för bidevind och kryss. Den ursprungliga skonerten var ett mindre tvåmastat fartyg med gaffelsegel på båda masterna, försegel och eventuellt gaffeltoppsegel, men samma princip gäller för de tremastade, dvs att de två bakersta masterna (ibland alla tre masterna) är föresedda med gaffelsegel därav blir fartyget till skkillnad från barken och fullriggaren lättare att hantera för en liten besättning och seglar bättre på kryss och bidevind.
 
En bark är ett tre- eller flermastat fartyg vars akter mast (mesanmasten) är gaffelriggad och resten av masterna råriggade. Barken skulle därmed kunna sägas vara ett mellanting mellan skonaren och fullriggaren.
 

En Fullriggare är ett segelfartyg med minst tre master som bär råsegel på samtliga av dessa. Mest känd i denna kategori segelfartyg är de så kallade klipperskeppen. Råsegelriggen är effektiv i medvind (läns) och halv medvind (slör). Råsegelriggen är också lätt attartyg. En råseglare kan inte gå lika högt i vind som en skonare och avdriften på kryss är större, men å andra sidare lämpade denna typ extra väl för att korsa atlanten och oceaner då man valde att färdväg för att ha havsströmmar och vinden med sig. Före ångfartygens tid var de flesta större fartyg fullriggare. Anledningen till att man valde att ha många råsegel istället för ett fåtal var för att inga segel skulle vara ohanterligt stora ens på mycket stora fartyg. 

 
Här finns inlägg om enmastare (1:a avdvent), tvåmastare (2:a advent) och fyrmastare (4:de advent).
 
Källa: Roslagens sjöfartsmuseum, SkonertBark, Fullriggare
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: