machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Ett år sedan båtbytet

Idag är det exakt ett år sedan vi bytte till vår MacGregor 26X.
Därför gör jag inlägget om båtbytet från 24 januari i år en gång till:
 
I oktober förra året skrev jag om hur vi funderade på att byta båt, hur vi hittade en annons och hur det slutligen blev av att byta. Men jag skrev aldrig om den stora dagen för bytet - 12 oktober;
 
Navigatören hade varit på utlandsresa, så jag och Mach Ones ägare hade pratat var och vannan dag i telefon. Vi hade även tittat på båten en vecka tidigare då navigatören var i Sverige över helgen. Men sedan handlade det om hur själva bytet skulle gå till. Mach One låg i vattnet men hade en bra 80 km/h trailer. Agda (vår gamla båt) låg på land men hade en dålig 30 km/h trailer. Sträckan att förflytta båtarna på var 8 mil landvägen eller 3 mil vattenvägen. Båda båtarna var därför körabara i vattnet eller trailerbara, men kombinationen vår båtvagn + vår gamla båt orkade varken Mach Ones ägares bil eller vår bil dra. Efter många om och men bestämdes att Mach One skulle tas upp och läggas på vagn och trailas till sin nya hemma hamn. Agda däremot skulle sjösättas och köras för motor till sin hemmahamn samtidigt som trailern skulle dras med bil.
 
Nu kom nästa svårighet då vår hemmahamn befinner sig en bra bit ut i skärgården med färja som enda förbindelse så måste bytet inte bara passa med Mach Ones ägare utan även med färjetider.
 
Nästa svårihet var att övertala K-E som bara ett par veckor tidigare tagit upp Agda att sjösätta henne...samma dag som han var väldigt upptagen med annat. Maken ringde K-E från Japan = negativt svar. Vi låter några dagar gå. Försöker övertala vänner att hjälpa oss, försöker klura ut hur vi skall lösa det på annat vis. Till sist tar jag telefonen igen och ringer K-E, tänker att jag får böna och be. Möts av ett skratt i telefonen:
-Är det inte lite tidigt på säsongen att sjösätta?
-Jo, eller möjligtvis sent? Kan du hjälpa oss????
-Jo, men bara tidigt.
-Blir klockan 8 bra?
-Ja, vi ses.
 
Och så var det bestämt! Klockan 8 skulle Agda gå i. Vilket borde passa perfekt för att sedan hinna med bil och trailer till 9-färjan. Men eftersom K-E alltid är tidig var det bara att rusta för att han skulle komma 7:45.
 
 
På fredagen kom vi till stugan och till detta paketet.
 
 
 
7 minuter över 8 var traktorn på plats (K-E var för första gången någonsin sen)
 
 
 
Här kommer hon, redo att sjösättas (12 oktober kl 8:26)
 
 
 
8:38, vi (kaptenen, sjörövaren och sjöjungfrun) är redo för avfärd. Trailen är överflyttad på bilen och navigatören och piraten är redan på väg till färjelägret.
 
 
 
Sista båtturen. Nästan spegelblankt, några få plusgrader och strålande sol. Vi har klätt på oss mycket kläder och kurar inne i kabinen. Marchfart 20 knop. Sjörövaren läser sjökort (för första gången) och jag använder mig av gps för att kontrollera att vi befinner oss där vi tror att vi gör. Det är första gången vi kör en sådan lång sträcka på egen hand (utan navigatören) på okänt vatten och dessutom har vi tidspress när vi gör det. Inte idealt men vi är ett bra team!
 
Nästan halvvägs saktar vi ner och då der jag dem - sälarna. Varken sjörövaren, sjöjungfrun eller kameran hann se dem, men det förgyller resan ytterligare.
 
Vi hittar till Agdas nya hemmahamn utan minsta problem. Klockan är nu 9:54.
 
 
10:05 ringer vi Agdas nya ägare och berättar att hon ligger på sin nya plats förtöjd och färdig.
 
 
De hämtar oss med bil och därefter rullar vi vidare med Mach One på släp för att möta navigatören och piraten som i 30 km/h försöker forcera de 8 milen på land. När de kört 5 mil och vi 3 mil möts vi på en liten parkering för att byta släp med varandra;
 
Sedan trailar vi vår nya båt till färjelägret och parkerar där 12:10
 
Vår första båttur med vår nya båt blir sedan på en färja. Hon skötte sig exemplariskt :) och piraten konstaterade att vi hade en finfin livbåt med oss om färjan mot förmodan skulle sjunka.
 
6 timmar efter sjösättning av Agda låg nu en ny båt på den gamla båtens plats - spännande!
Taggar: MacGregor 26X, TG 6500;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: