machone.blogg.se

Bloggen om en båt - en MacGregor 26x - en amerikansk hybrid, som seglar med lystal 1.04 och kan gå upp mot 20 knop med motor.

Mer MacGregor

Ja, jag måste erkänna att jag varken testseglat eller testkört vår MacGregor...så det blir spännande när vi sjösätter i vår. Men många liknar denna 7,8 meter långa båt med vattenbarlast och centerbord vid en stor jolle...och är det så, så kommer hon falla mig i smaken!
 
Vem är då jag? Jag är en kvinna i 40-årsåldern som varit på sjön sedan 4 månaders ålder. Jag har aldrig ägt eller seglat eller kört en så stor båt so MacGregorn (eller jo, jag har seglat en kortare sväng med min pappas Maxi 84, men det räknas knappt). Istället har jag hållt mig till små båtar. Men listan går att göra rätt lång:
* Campingbåt från 1930-talet
* Pioner 8
* Optimist (min)
* Optimist (barnens)
* Flipper scow
* Campus 550
* Linder 410
* TG6500
 
Jag älskar att vara på sjön och hoppas att MacGregorn kommer ge mig det. Min familj gillar också att vara på sjön. Min man har lockats in i båtlivet och våra tre barn har varit på sjön i hela sitt liv. De seglar även optimist alla tre i segelklubb; 11, 8 och 6 år gamla.
 
Men åter till vår stora jolle - MacGregorn, som dessutom för att förhöja jollekänslan är osänkbar, har till skillnad från tidigare båtar stora innerutrymmen. 6 kojplatser, en toalett och ett minimalt men ändock riktigt kök. Dessutom finns sittplats för fyra inomhus och en rejäl sittbrunn. Något som borde göra den till en perfekt dag- och weekendseglare för en trebarnsfamilj. Titta gärna på ritningen nedan:
 
Våran båt ser ut såhär inuti:
 
Den är ganska spartansk men stilren inuti men anledningen till detta är att den ju skall vara så lätt som möjligt eftersom den är trailerbar. Enkelt, spartanskt men funktionellt!
 
 
Taggar: Campus, Campus 550, Flipper Scow, Linder 410, Optimistjolle, Pioneer 8, TG 6500, TG boat;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: